تبلیغات
از انتظار تا فرج - گوهر مراد
 

 
گوهر مراد

غلامحسین ساعدی ( گوهر مراد )- متولد 1314(تبریز)-متوفی 1364(فرانسه):

                                                                                                                                                                                  

غلامحسین ساعدی ازجمله ی داستان پردازان ونمایشنامه نویسان معاصراست.متن جذاب ، ساده و داستانهای عمیق و پرمعنا علاقه  را برای مطالعه دیگر آثار وی بیشتر میکند .  فیلمهای بسیار تاثیرگذار و جریان سازی مانند گاو و آرامش در حضور دیگران كه براساس داستانهای وی ساخته شده است.بسیارجذاب است.


واهمه های بی نام و نشان اوج كار ادبی ساعدی است توجه به معنا ، استفاده از سمبل و ساده نویسی  شاخصه هایی است كه در اثر وی ملموس تر بوده و خواننده را با اثر درگیر نموده و به فكر وا می دارد . یكی از زیباترین پایانهای داستان را در داستان آرامش در حضور دیگران از همین كتاب سراغ داریم كه شخص اول داستان كه سرهنگ بازنشسته ای است بر روی تخت بیمارستان افتاده و طلب آب می كند و همسر وی منیژه چون ظرف آبی پیدا نمی كند با دست خود برای وی آب می آورد. این پایان  در فیلمی كه بر اساس این داستان توسط ناصر تقوائی ساخته شد به تصویر كشیده می شود كه وی با وفاداری به داستان آن را به تصویر می كشد كه زیبائی مضاعفی به فیلم می دهد.

ساعدی نویسنده ای است همراه با درد و رنج و همراه با جامعه . گویند در هر زمانی كه نویسنده ای نتواند حرف دل خودرا به زبان آورد به تعریض و كنایه و نماد سخن می گوید و حرف خود را در پشت نقاب شخصیتهای انتزاعی و ساخته خود بیان می سازد گوهر مراد نیز از این حربه استفاده نموده و در بسیاری از داستانها و  نمایشنامه های وی سمبلیك و نمادین بوده و با استفاده از آن از حرف دل خود و درد و ستم زمانه سخن می گوید به عنوان مثال در نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل حكایت حضور دو گروه شكارچی در روستائی خیالی به نام ورزیل است كه علی الظاهر آمده اند تا به اهالی ورزیل كمك كنند تا مشكلاتشان حل شود لكن پس از مدتی جا خشك می كنند و كار به جایی می رسد كه اسلحه های خود ا به سمت اهالی ورزیل می گیرند. می توان دو گروه شكارچی  نمادی از دول استعمارگر آن زمان روسیه و انگلستان تصور نمود كه اسلحه استثمار خود را به سمت اهالی ورزیل ( ملت ایران ) نشانه رفته اند .

ساعدی به زیبائی سخن خود را در قالب یك حكایت روستائی گنجانده تا كنایه ای جهت هوشیاری و بیداری داده باشد . از این دست نوشته ها در آثار ساعدی بسیار است و می توان از مجموعه داستانهای عزاداران بیل ، دندیل ، گور و گهواره و یا نمایشنامه های دیكته و زاویه ، وای بر مغلوب ، خانه روشنی و آی بی كلاه آی با كلاه نام برد.

وی برخاسته از نسل طلائی صده 1300 است كه به همراه نویسندگان تقریبا هم دوره خود از قبیل جلال آل احمد ، رضا براهنی ، صمد بهرنگی ، صادق هدایت ، صادق چوبك ،ابراهیم گلستان ، بهرام صادقی ، جمال میرصادقی ، هوشنگ گلشیری و ... و متاخرتر محمدعلی جمال زاده و بزرگ علوی پایه گذار و انسجام دهنده ادبیات داستانی ایران بوده و ادبیات معاصر را وامدار آثار خود نمودند.

ساعدی در میان این جمع متولد شد به بلوغ رسید و جاودانه شد.



::
:: مرتبط با: اجتماعی , تاریخی , ادبیات ,
:: برچسب‌ها: غلامحسین ساعدی ,
نویسنده : فرهاد ایمانی
تاریخ : چهارشنبه 6 دی 1391
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
feet complaints جمعه 24 شهریور 1396 12:24 ق.ظ
You ought to be a part of a contest for one of the finest websites online.
I'm going to highly recommend this blog!
carlenamccrossin.weebly.com شنبه 14 مرداد 1396 11:14 ق.ظ
Every weekend i used to visit this website, as i wish for enjoyment, as this this website conations truly
nice funny information too.
manicure شنبه 2 اردیبهشت 1396 08:14 ق.ظ
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that
it's really informative. I'm going to watch out for brussels.

I'll appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from
your writing. Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر